Læseudvikling fra A til Å

Læseudvikling fra A til Å

En læseguide for udviklingsalder 0-2 år.

1 Find billedbøger i størrelse og materiale som barnet selv kan holde og bladre i, for at barnet kan være aktiv, eventuelt med lidt tekst.

Småbørn bruger alle sanser når de lære, røre ved, smage på osv. Det stimulerer barnets nysgerrighed.

 

2 Lad eventuelt barnet være med til at holde bogen og vende sider, eller i kan have en bog hver.

Det vigtigste er, at barnet bevarer den nysgerrige tilgang, og at i finder ud af, hvad i kan være sammen om.

 

3 Placer jer i behagelige stillinger så alle kan se og evt røre ved bogen, og så i også kan have øjenkontakt. Det skal være rart og hyggeligt.

Småbørn opsuger stemninger, som budskaber om det vi er sammen om. Den gode stemning gemmes i barnets hukommelse om det at læse bøger.

 

4 Giv jer tid til at opdage billederne sammen, og stimulerer til interesse ved at bruge: åh se og pege på billederne.

Din opmærksomhed har betydning for barnets oplevelse af at læse bøger. Det du viser positiv interesse, vil barnet opfatte positivt.

 

5 Sæt ord, lyd og fagter på billederne, eks plukke, smage mmm.. jordbær! og det stimulerer til sprog at udveksle kommunikation, gå i dialog.

Dialoger har betydning for styrkelse af barnets selvværd og selvtillid, barnet lærer at eget udtryk har betydning i fællesskabet, lyst til at kommunikere.

 

6 Gentag ord og lyde sammen med barnet, så længe det er interessant, og vend evt tilbage til det. Det stimulere koncentration og opmærksomhed.

Småbørn er optagede af nuet, forståelse af fortid, nutid og fremtid begynder omkring 1,5-2 års alderen. Fortællingen begynder omkring det tidspunkt.

 

7 Slut læsningen af inden det bliver for kedeligt. Småbørns koncentration og opmærksomhed er kort, og interessen for andre aktiviteter stiger.

Forlæng evt hyggestunden med skift af bøger. Ellers er en god læsestund på 5-10 min hver dag bedre end lange historier en sjælden gang.

 

8 Bogstaver og tal kan evt bruges som billeder og peges på. Historier, rim og remser kan skrives med billeder for ord.

Målet er ikke at lære at læse bogstaver selvstændigt, men barnet vil på den måde tidligt opleve sammenhæng mellem symboler og kommunikation.

GOD LÆSELYST