Hvad er til barnets bedste?

Når der skrives, debateres, lovgives omkring børns daglige liv i institutionerne, så er der kommet stort fokus på kvalitet. Kvalitet forstået på den måde, at børns liv i institutionerne skal forberede dem til skolen, uddannelsen, arbejdslivet. Uanset om der fokuseres på trivsel og udvikling gennem leg eller læring, er det overordnede mål for kvaliteten i institutionerne, at børn skal kvalificeres til deres gode liv gennem læring af specifikke kompetencer.

Det afspejles f.eks i daginstitutionernes lovbestemte læreplanstemaer. Alene ordet lære-plans-tema. Det er indlagt i ordet, at der er tale om at tilføre barnet læring, at der er tale om en forudbestemt fremgangsmåde, og at der er et fastlagt mål. Hensigten er barnets gode liv, og det er uomtvisteligt et godt mål.

Måden målet opfyldes på har dog altid betydning. For hvad forstår vi ved: det gode liv, er det det gode arbejdsliv, der er målet, så er der igen uomtvisteligt også goder i det. Spørgsmålet er blot, om det er det eneste gode liv, vi ønsker for barnet?

Pædagogisk set, så er der to modsatrettede værdier for barnet, der skal balanceres, det unikke barn og det forpligtende fællesskab se eks Viden i spil:

https://bupl.dk/wp-content/uploads/2017/11/filer-viden-i-spil-i-daginstitutioner_forskningsrapport-2714.pdf

Derfor må pædagogik tage udgangspunkt i en helhedstænkning omkring barnet og børnegruppen, med en forståelse af at barnet er noget i sig selv. Barnets egen aktivitet er til enhver tid betydnignsfuld for barnets sundhed, trivsel, udvikling og læring. Der må i større udstrækning være rum for det spontane, det der opstår, og tiltro til at barnet har værdi i sig selv. I det mindste for sit eget gode liv, og måden det indgår i det forpligtende fællesskab på.

Om annelismortensen

Hvem er jeg Jeg hedder Annelis Mortensen, gennem de sidste 25 år har jeg arbejdet med småbørn, 0-6 år, og med mennesker med fysisk og/eller psykisk funktionsvanskeligheder fra 0 til 100 år, særligt i forhold til aflastningsinstitution. Jeg har arbejdet med mennesker med meget forskellige etniske baggrunde, og har i den forbindelse af og til arbejdet med tolk i Marte Meo forløb. Til daglig er jeg i en vuggestue. Siden 2003 har jeg arbejdet med Marte Meo, jeg har brugt Marte Meo i forskellige sammenhænge og med forskellige foremål. At have et problem eller et ønske om at gør noget bedre, kan afhjælpes med et Marte Meo forløb, eller til træning af personlige pædagogiske virkemidler, eller til at blive klogere på barnets udtryk/kommunikation, der er mange anvendelsesmuligheder. Grundlæggende giver Marte Meo øje for udviklingsmuligheder, optimere det positive livssyn. Nyere forskning og viden om menneskets udvikling støtter Marte Meo principperne. Jeg referer til Daniel Stern inden for udviklingspsykologien, jeg bruger tilknytningsteorier og inden for neurobiologien bl.a. Susan Hart og Sue Gerhard. I 2012 blev jeg Marte Meo supervisor, det vil sige, at jeg uddanner Marte Meo terapeuter. Henvendelse til annelis.mortensen@gmail.com eller på mobil 60830581
Dette indlæg blev udgivet i For forældre og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s