Børn er også mennesker

Aldrig tidligere har der været så meget fokus på en tidlig indsats, som der er i dag. Vi kan nok heller ikke blive uenige om, at en tidlig indsats er et gode. Men når dette fokus alene udspringer af økonomiske hensyn, så er det ikke nødvendigvis godt. Det er ligesom, når anderkendende pædagogik bliver en metode, der alene skal få børn til at samarbejde, frem for oprigtig anderkendelse af det unikke menneskebarn. Så er der ingen garanti for at lykkes med anderkendelsen, i det børn samarbejder med det bagvedliggende, enten det er følelserne eller manglen på følelsesmæssig investering. For før børn forstår talesprog, pejler helt små børn efter den følelsesmæssige stemning. Barnets selvstændige ret til det gode/anderkendelse eller en tidlig indsats, kommer på den måde til at træde i baggrunden for den bagved liggende dagsorden om f.eks. det samarbejdende barn eller økonomiske hensyn.

Det er ikke dårligt for barnet, at der også er andre, der har glæde af den tidlige indsats. Sådan at forstå at spares der penge på den lange bane i forhold til senere indsatser, er det en god investering i fremtiden. Men det kan ikke undgå at få indflydelse på indsatsmåden, at der er en bagved liggende dagsorden for indsatsen, der ikke har noget med barnet at gøre.
Økonomiske hensyn er ikke forkerte, men har ikke noget med det udsatte barns behov at gøre. Eller omvendt børns behov for en tidlig indsats har ikke nødvendigvis noget med økonomi at gøre. Barnet er ikke alene en investering i fremtiden, selvom vi har brug for børn, der vokser op som livsduelige og produktive voksne, der kan tage over og føre det gode samfund videre, så har det unikke menneskebarn en selvstændig ret. I det børn er også mennesker.
Helt grundlæggende er det at tage udgangspunkt i løsninger, der basere sig på barnets egne drivkræfter. Hvert barns drivkræfter i hvert eneste tilfælde af tidlig indsats, hvis det skal give  mening i konteksten.

Om annelismortensen

Hvem er jeg Jeg hedder Annelis Mortensen, gennem de sidste 25 år har jeg arbejdet med småbørn, 0-6 år, og med mennesker med fysisk og/eller psykisk funktionsvanskeligheder fra 0 til 100 år, særligt i forhold til aflastningsinstitution. Jeg har arbejdet med mennesker med meget forskellige etniske baggrunde, og har i den forbindelse af og til arbejdet med tolk i Marte Meo forløb. Til daglig er jeg i en vuggestue. Siden 2003 har jeg arbejdet med Marte Meo, jeg har brugt Marte Meo i forskellige sammenhænge og med forskellige foremål. At have et problem eller et ønske om at gør noget bedre, kan afhjælpes med et Marte Meo forløb, eller til træning af personlige pædagogiske virkemidler, eller til at blive klogere på barnets udtryk/kommunikation, der er mange anvendelsesmuligheder. Grundlæggende giver Marte Meo øje for udviklingsmuligheder, optimere det positive livssyn. Nyere forskning og viden om menneskets udvikling støtter Marte Meo principperne. Jeg referer til Daniel Stern inden for udviklingspsykologien, jeg bruger tilknytningsteorier og inden for neurobiologien bl.a. Susan Hart og Sue Gerhard. I 2012 blev jeg Marte Meo supervisor, det vil sige, at jeg uddanner Marte Meo terapeuter. Henvendelse til annelis.mortensen@gmail.com eller på mobil 60830581
Dette indlæg blev udgivet i Særlige behov og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s