Konceptpædagogik?

Økonomiske og politiske interesser i Marte Meo?

Det var med nogen overraskelse og undring at jeg læste om pædagogiske koncepter i Danmark i Børn og unge 24.9.15.
Først tænkte jeg, at de havde glemt Marte Meo metoden, da de lavede en oversigt over de mest brugte koncepter i Danmark, men så kunne jeg se, at artiklen handlede om økonomiske og politiske interesser i konceptpædagogikken, og så gav det mening, at Marte Meo ikke var med på listen. Marte Meo er, ud over at være en metode, mere et menneskesyn og et udviklingsperspektiv i pædagogisk arbejde end et koncept.
Umiddelbart er der ingen forskning bag Marte Meo metoden, mens nyere forskning indenfor neuropsykologi og udviklingspsykologi bekræfter metodens teori og principper. I metoden fokuseres der på samspil mellem mennesker og samspillets microprocesser analyseres, så bliver der mindre plads til det man selv synes og tror, og større mulighed for at reflektere og justere i sin egen praksis, så man rent faktisk gør det man tror man gør. Marte Meo er også positivt funderet, i det der arbejdes med resourcer, der er tilstede og videre udvikles derfra.

Man kan blive medlem af Marte Meo foreningen, og det kan anbefales, da der er flere arrangementer om året, hvor der er mulighed for at følge med i både forskning og praksis på en lang række felter indenfor det pædagogiske område, men ellers er der ingen økonomiske eller politiske bindinger til et koncept, når man er uddannet Marte Meo terapeut. Marte Meo betyder ved egen kraft, og det tager jeg dybt alvorligt, når jeg arbejder med metoden.
Prismæssigt og resourcemæssigt er det ikke en billig metode, men den tager udgangspunkt i naturligt udviklingsstøttende principper, der indarbejdes i den daglige praksis, med præcis den vinkel der giver mening i sammenhængen, og så er man kvalificeret til at tage egne initiativer, når man bruger metoden. For mit eget vedkommende, har jeg udviklet en projektarbejdsform, der er velegnet til daginstitutioners forebyggende og sundhedsfremmende arbejde med sociale kompetencer ud fra de lovpligtige læreplanstemaer.

Der er således ikke kontante udenlandske økonomiske konsekvenser ved at bruge Marte Meo metoden, sådan som der er i de omtalte koncepter i Børn og unge.

Om annelismortensen

Hvem er jeg Jeg hedder Annelis Mortensen, gennem de sidste 25 år har jeg arbejdet med småbørn, 0-6 år, og med mennesker med fysisk og/eller psykisk funktionsvanskeligheder fra 0 til 100 år, særligt i forhold til aflastningsinstitution. Jeg har arbejdet med mennesker med meget forskellige etniske baggrunde, og har i den forbindelse af og til arbejdet med tolk i Marte Meo forløb. Til daglig er jeg i en vuggestue. Siden 2003 har jeg arbejdet med Marte Meo, jeg har brugt Marte Meo i forskellige sammenhænge og med forskellige foremål. At have et problem eller et ønske om at gør noget bedre, kan afhjælpes med et Marte Meo forløb, eller til træning af personlige pædagogiske virkemidler, eller til at blive klogere på barnets udtryk/kommunikation, der er mange anvendelsesmuligheder. Grundlæggende giver Marte Meo øje for udviklingsmuligheder, optimere det positive livssyn. Nyere forskning og viden om menneskets udvikling støtter Marte Meo principperne. Jeg referer til Daniel Stern inden for udviklingspsykologien, jeg bruger tilknytningsteorier og inden for neurobiologien bl.a. Susan Hart og Sue Gerhard. I 2012 blev jeg Marte Meo supervisor, det vil sige, at jeg uddanner Marte Meo terapeuter. Henvendelse til annelis.mortensen@gmail.com eller på mobil 60830581
Dette indlæg blev udgivet i Marte Meo. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s