Hvorfor arbejde med Lille Blå Ballon i projekt sociale kompetencer?

Forskning viser, at kvaliteten af personalets samspil med børn i daginstitutioner falder ud fra hvor mange børn i forhold til børnenes alder, som de har ansvar for ad gangen. Små børn har brug for nærvær og tæt kontakt med voksne, deres nervesystem er åbne for mange stimuli, da de biologisk set er forberedt på at lære, at agerer i det miljø de er i. Når de voksne i daginstitutioner har mange flere børn end deres kapacitet for kvalitativt samspil kan håndtere, så har de en tendens til at få helikopterperspektiv på børnegruppen.

For at få personalet til at få øje på det enkelte barn og samtidig have overblik over gruppeprocesser, har det en forebyggende og sundhedsfremmende virkning at arbejde med mindre grupper af børn, også selvom det er i korte tidsrum. Når børnene får det nære intime samspil i en mindre gruppe i f.eks. 10. min. hver dag, sker der det, at barnet tager stemningen med sig resten af dagen. Der sker samtidig det, at den voksne, der skaber dette intime nærvær med den lille gruppe børn, tager sine erkendelser omkring hvet barn med sig i de andre sammenhænge, hvor de er sammen med mange andre børn og voksne, den voksne sætter sig ud over sit helikopterperspektiv, og får øje på det enkelte barn i den store gruppe.

I det øjeblik hvor den voksne ser og intuitivt opfatter barnets perspektiv i en konfliktsituation, vil den voksne agere empatisk og have bedre udgangspunkt for at hjælpe barnet ud af konflikten på en måde, der fremmer barnets positive læring af situationen.

Om annelismortensen

Hvem er jeg Jeg hedder Annelis Mortensen, gennem de sidste 25 år har jeg arbejdet med småbørn, 0-6 år, og med mennesker med fysisk og/eller psykisk funktionsvanskeligheder fra 0 til 100 år, særligt i forhold til aflastningsinstitution. Jeg har arbejdet med mennesker med meget forskellige etniske baggrunde, og har i den forbindelse af og til arbejdet med tolk i Marte Meo forløb. Til daglig er jeg i en vuggestue. Siden 2003 har jeg arbejdet med Marte Meo, jeg har brugt Marte Meo i forskellige sammenhænge og med forskellige foremål. At have et problem eller et ønske om at gør noget bedre, kan afhjælpes med et Marte Meo forløb, eller til træning af personlige pædagogiske virkemidler, eller til at blive klogere på barnets udtryk/kommunikation, der er mange anvendelsesmuligheder. Grundlæggende giver Marte Meo øje for udviklingsmuligheder, optimere det positive livssyn. Nyere forskning og viden om menneskets udvikling støtter Marte Meo principperne. Jeg referer til Daniel Stern inden for udviklingspsykologien, jeg bruger tilknytningsteorier og inden for neurobiologien bl.a. Susan Hart og Sue Gerhard. I 2012 blev jeg Marte Meo supervisor, det vil sige, at jeg uddanner Marte Meo terapeuter. Henvendelse til annelis.mortensen@gmail.com eller på mobil 60830581
Dette indlæg blev udgivet i Projekt Sociale Kompetencer 0-3 år. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s