Kommunikation

Naturlig kommunikation. 

Marte Meo principperne er almengyldige i kommunikation med andre, det at blive mødt på en udviklingsstøttende måde, det giver en god stemning og forståelse for andres synspunkter, det at noget føles rart, det giver gensidige varme og kærlige følelser og derved udvikler og åbner op for medfødte potentialer. Det vil også gennem forståelse af den anden være natuligt at vise vejen, være positivt ledende, når dette er hensigtsmæssigt.

Kommunikation i hverdagen har betydning for stressniveau, sundhed og udviklingsmuligheder, vi kan alle bevidst arbejde på at vende kommunikationen positivt. Netop gennem videooptagelser af os selv, der kan gøre det tydeligt og konkret, hvilke handlemuligheder, der er åbne for os hver især.

Alternative kommunikationskanaler

Mange års arbejde med mennesker med alternativ adfærd/kommunikation har givet mig indsigt i almen menneskelige behov for at blive forstået og mødt i samspil med andre.

Erfaringer med børn viser, at der let kommer knas i kommunikationen, når det er svært for de voksne, at aflæse barnets signaler.

Børn, der er født anderledes, med alternative kommunikations former, de er måske ikke så tydelige, har svage signaler, så de voksne skal se godt efter for at få øje på signalerne, eller børn der sender kraftige og diffuse signaler, så det er svært at følge med og sortere i, hvad det hele betyder.

Børn, der har tillært sig uhensigtsmæssig adfærd, da de endnu ikke har kunne give udtryk for deres ønsker og behov på en socialt acceptabel måde.

I alle tilfælde kan en Marte Meo analyse af samspillet hjælpe med at forstå barnets signaler, og gennem fokus på et udvalgt Marte Meo princip ud fra analysen, kan samspillet hjælpe til en tydeligere kommunikation. Den voksne lærer at se barnets signaler, og barnet får derved udvidet sin kommunikation i positiv retning.

Ved kommunikation med anderledes udtryk og behov, er der måske brug for hjælpemidler, det kan være billeder, tegn til tale eller en særlig tilrettelagt struktur for samtale, det kan også være at få øje på ja/nej, gennem analyse af video optagelser kan behov og tilrettelæggelse af kommunikationen gøres udviklingsstøttende. Det er min erfaring, at mennesker med alternative kommunikations kanaler kan have vanskeligt ved at blive forstået, men at de ud fra egne resourcer har mulighed for at udvikle gode samspil med betydningsfulde andre. Det er gennem den betydning omsorgspersoner lægger i spædbarnets signaler helt fra grunden af, at signalerne får betydning, og derved giver os mulighed for at kommunikerer med andre igennem hele livet.

Flere sprog

Kommunikation vanskeliggøres af sprogbarrierer, trods det at kommunikation er meget mere end det sagte, tonefald, ansigtsmimik, tempo og kropssignaler fortæller om intentionerne i kommunikationen, det der ligger bag, følelserne osv.

Har du talt et sprog som barn, så vil dine oplevelser kodes med de ord dit modersmål har for det. Når du lærer et nyt sprog, vil dit ordforråd især mangle følelses udtryk, indtil sproget er fuldt integreret i dig. Tosprogede børn har måske tilegnet sig sprogene forskellige steder, hjemme tales et sprog og i daginstitutionen et andet, derved vil barnet måske mangle kobling mellem de to sprog, barnet vil udvikle lege ord på det ene sprog og de nære følelsesmæssige udtryk på det andet sprog. Barnet vil have brug for at få ordene på begge sprog i alle situationer for at opleve mening og sammenhæng.

Om annelismortensen

Hvem er jeg Jeg hedder Annelis Mortensen, gennem de sidste 25 år har jeg arbejdet med småbørn, 0-6 år, og med mennesker med fysisk og/eller psykisk funktionsvanskeligheder fra 0 til 100 år, særligt i forhold til aflastningsinstitution. Jeg har arbejdet med mennesker med meget forskellige etniske baggrunde, og har i den forbindelse af og til arbejdet med tolk i Marte Meo forløb. Til daglig er jeg i en vuggestue. Siden 2003 har jeg arbejdet med Marte Meo, jeg har brugt Marte Meo i forskellige sammenhænge og med forskellige foremål. At have et problem eller et ønske om at gør noget bedre, kan afhjælpes med et Marte Meo forløb, eller til træning af personlige pædagogiske virkemidler, eller til at blive klogere på barnets udtryk/kommunikation, der er mange anvendelsesmuligheder. Grundlæggende giver Marte Meo øje for udviklingsmuligheder, optimere det positive livssyn. Nyere forskning og viden om menneskets udvikling støtter Marte Meo principperne. Jeg referer til Daniel Stern inden for udviklingspsykologien, jeg bruger tilknytningsteorier og inden for neurobiologien bl.a. Susan Hart og Sue Gerhard. I 2012 blev jeg Marte Meo supervisor, det vil sige, at jeg uddanner Marte Meo terapeuter. Henvendelse til annelis.mortensen@gmail.com eller på mobil 60830581
Dette indlæg blev udgivet i Kommunikation. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s